Hård och Mjukvarutelefoner

  Skriv ut
  • Cisco 79XX Serie
- Vi konfigurerar alla telefoner hos oss innan de skickas ut till kund.

- Står telefonen i "Registrerar"-läge? Testa att starta om den, avhjälper inte detta problemet testa även att starta om internetanslutning/brandvägg.

- Kontrollera att telefonen har en IP-adress genom att gå in på telefonens nätverksinställningar.

  • SPA112
- SPA112 är en ATA-box och översätter SIP till vanliga analoga signaler. Dessa enheter konfigureras hos oss manuellt och får de egenskaper som krävs. Dessa dosor fungerar både med fax och vanligt telefoni.

- Till dosorna finns ett grafiskt gränssnitt där justeringar av inställningar sker. Vid eventuell felsökning eller korrigering av inställningar så behövs vägledning ifrån oss via telefon eller en fjärrstyrning.

- SPA112 fungerar även med fax och är på liknande sätt som med telefonin färdigkonfigurerade. Kan ni inte ta emot eller skicka fax.

-Kolla att ATA-boxen har IP-adress. För att kolla detta ring xxxx med fax eller telefon i någon av phone-portartna. Slå sedan 110# och notera adressen som uppges.



Softphone

Använder du en softphone som X-lite eller liknande? Vi har begränsad support på program/mjukvaror eller telefoner som inte är köpta hos oss men användning av Softphone är så pass vanligt så i viss mån kan vi hjälpa till.

För att komma igång med sin softphone måste man registrera sitt konto/nummer i telefonens inställningar som en vanlig SIP-anslutning.

- Account Settings

  • USER ID ex. 4828
  • Domain ex. 81.93.151.xx (Beroende på vilken växel man ligger på)
  • Password (Är ett lösenord som bara vi känner till och ni behöver kontakta oss för detta)
  • Displayname - Förslagsvis ert namn eller nummer.
- Topology

  • None (use local IP address)


Problem med Ljud?

Kontrollera att ert headset fungerar även utanför mjukvarutelefonen, med ett annat program eller annan applikation alternativt i en annan dator. Kontrollera även att ni inte använt någon funktion i headset eller liknande som mute osv.

Preferences > Audio Codecs

  • Standard Codecs i Europa och Sverige är G711 aLaw och G711 uLaw. använd enbart dessa vid behov eller om ni upplever hackiga samtal osv.


Relaterade artiklar

Self-Hosted Help Desk Software by SupportPal.

Logga in

 
Glömt lösenord?
Registrera nu

Språk