Brandväggsinställningar

  Skriv ut
Många fel kan avhjälpas genom att uppdatera mjukvaran i det modem/router/brandvägg som sitter i ert nätverk.
Besök tillverkarens sida för att ladda ner nyare firmware.


Netgear
http://downloadcenter.netgear.com/

D-Link
http://www.dlink.com/se/sv/support?tab=all&po=true

Zyxel
ftp://ftp.zyxel.se/

Cisco
https://software.cisco.com/download/navigator.html?mdfid=268437899&flowid=32282

ASUS
http://www.asus.com/microsite/2014/networks/routerfirmware_update/

Linksys
http://support.linksys.com/en-eu/support/linksys

TP-LINK
http://www.tp-link.com/en/Support/download/

Belkin
http://www.belkin.com/us/support


Nedan finner du några inställningar som kan göras i olika brandväggar för att förbättra förutsättningarna för IP-telefonin.



Zyxel Zywall USG

Network / ALG / SIP Settings

[x] Enable SIP ALG

[ ] Enable SIP Transformations

[x] Enable Configure SIP Inactivity Timeout

SIP Media Inactivity Timeout: 120 (seconds)

SIP Signaling Inactivity Timeout: 1800 (seconds)

SIP Signaling Port:

5060

Om brandväggen använder firmware version 3.xx kan man kryssa i "Enable SIP Transformations".

OBS!

Använder brandväggen 3.30 och senare bör direct-signalling aktiveras.

Anslut till brandväggen med telnet/ssh och kör följande kommandon:

configure terminal
alg sip direct-signalling
no alg sip direct-media
Då ska det se ut så här:

Router#  show alg sip
active: yes
transformation: yes
inactivity-timeout: yes
direct-signalling: yes
direct-media: no
media inactivity timeout: 120
signaling inactivity timeout: 1800
Zyxel P660


Telnet in i modemet (standardlösen: 1234)

Får du upp RAS> skriver du:
ip nat service sip active 0

Annar väljer du 24 och sen 8 i menyn för att få en kommandotolk och där skriver du som ovan: ip nat service sip active 0

Zyxel P-334


Telnet in i modemet (standardlösen: 1234)

ip alg disable ALG_SIP
ip alg disable ALG_VoIP


Annar väljer du 24 och sen 8 i menyn för att få en kommandotolk och där skriver du som ovan


Dock verkar inte detta fastna i routern utan det bästa är att byta ut den.


Intertex IX78

Stäng av SIP-stödet (Säkerhetsinställningar, bockruta för sip, spara permanent - starta om)


Cisco RV042, RV082 m.fl

Uppdatera till senaste firmware: http://software.cisco.com/download/release.html?mdfid=282414010&softwareid=282465789

Fler Cisco-modeller finns här: http://software.cisco.com/download/navigator.html?mdfid=282413304



D-Link DIR655

OM firmware version 2.07 eller senare hw B1.

Enable SPI: Enabled
UDP Endpoint Filtering: Address Restricted
TCP Endpoint Filtering: Port And Address Restricted
Anti-Spoof checking: Disabled
DMZ Host: Not used
Application Level Gateway (ALG) Configuration
PPTP: Enabled
IPSec (VPN): Enabled
RTSP: Enabled
SIP: Enabled

OM tidigare firmware.

Stäng av SIP-ALG.

Advanced -> Firewall Setting

Kryssa ur "SIP" från "Application Level Gateway".

Om det inte gör någon skillnad kan du i felsökningssyfte även kryssa ur "Enable SPI".



Linksys WRT54G

WRT54G(v5+) - Uppdatera till senaste firmware
WRT54GS - Uppdatera till senaste firmware

Följande Linksys-modeller har problem eller fungerar inte alls:

WRT54G (v4 och äldre) - Testa med att uppdatera till senaste firmware

WRT54GL - Testa med att uppdatera till senaste firmware

Fungerar det inte efter uppgradering - Byt ut routern.



Cisco 800


Stäng av SIP ALG genom att köra följande kommandon:


no ip nat service sip tcp port 5060
no ip nat service sip udp port 5060



TP-LINK

Avaktivera "Hardware NAT" vid problem med envägskommunikation och dylikt.



Netgear Prosafe SRX5308


Känt fel är att denna brandvägg bara håller igång SIP-session i någon minut.

Det har vid vissa tillfällen hjälpt att uppgradera firmware till 4.3.2-7

Self-Hosted Help Desk Software by SupportPal.

Logga in

 
Glömt lösenord?
Registrera nu

Språk