Kunskapsdatabas
FAQ Weblink Unified 2.0
Skrivet av Jonathan Lager - 2015-12-16 16:49

 

F: Ändrade Köalternativ till Linjär under Strategi, men det ringer på alla ändå?

S: Växeln måste startas om för att ändringar av Köalternativ skall verkställas. Omstarten sker nattetid av Weblink. Vänta till nästa dag och kontrollera att det ringer enligt inställningarna.

 

F: Vad händer om man skriver en text fältet "Vad gör jag?" i Communicatorn?

SVAR: Texten syns internt för alla andra användare i Communicatorn och i mobilappen. Texten visas inte externt.

 

F: Går det att se att ett samtal som varit utkopplat och kommit tillbaka (typ personen svarade inte så samtalet kom tillbaka till den som kopplat ut det)?

S: Kopplar du till en användare som inte svarar, får du i Ciscotelefonen RET "nr". OBS ingen standard inställning.

 

F: Varför står det "tvingad" istället för "standard" vid status/profil (i Communicatorn brevid stjärnan)?

S: Tvingad är om du har satt profilen tills vidare, standard är alltså i vanligt läge.

 

F: Person B kör Weblink MEX. Om person A kopplar ut ett samtal till person B, kommer samtalet hamna i persons B:s mobilsvar?

S: Ja, om mobilsvar hos person B är aktivt.

 

F: Jag tar emot ett samtal, sen kopplar jag ut det till någon annan. Men det ser ut som att jag fortsätter vara röd efter att samtalet är nerkopplat i Communicatorn. Det tar en stund innan det släcks. Ligger det kopplade samtalet kvar som upptaget på mig då.

S: Nej, men det var så tidigare vid MEX. Detta scenarie är åtgärdat.

 

F: Om jag trycker på kö i Communicatorn ser jag att det tickar sekunder/minuter. Vad räknas tiden på?

S: Det är tiden som gått sedan den personen svarade på ett samtal från kön.

 

F: Om jag har ett missat samtal, kan jag se på något sätt att någon annan tagit samtalet?

S: Nej, inte i nuvarande version av Communicatorn.

 

F: Kan man få chattfunktionen att poppa upp i chatten? Nu verkar det endast komma i högra hörnet, men jag vill att hela fönstret ska poppa fram.

S: Ja, Gå till inställningar i Communicatorn och bocka i ”Visa vid inkommande chatmeddelande”.

 

 

F: Jag kan inte ringa ut från Unified Communicator?

S:
- Dubbelkolla så ditt headset är inkopplat och anslutet mot datorn.
- Är Communicatorn uppkopplad mot Weblink? Gå till ringläge, är det en röd triangel vid din Communicator är du inte uppkopplad.
- Starta om Weblink Communicator.
- Starta om datorn.
- Kontakta din nätverksansvarig, trolgtvis är det portar i er brandvägg som blocker Communicatorn för att få kontakt med Weblink.
- Kontakta Weblink Support.


F: Jag ringer ut via Communicatorn, men samtalet rings ut via en annan enhet?

S: Dubbelkolla så du har valt rätt enhet i din Communicator under ringläge, där finns alla enheter som är kopplade till ditt konto.

 

F: Jag vill ändra tema i min Communicator, hur gör jag?


S: Gå till inställningar, Tema, ändra i rull menyn till det tema du vill ha.

 

F: Jag har valt att Weblink Unified Communicator skall spara mina inloggningsuppgifter, men ändå måste jag skriva in uppgifterna manuellt vid nästa inloggning?

S: När du skall stänga av programmet, tryck istället på Avsluta, då Sparar Communicatorn dina uppgifter. 

 

F: Jag skulle vilja ha tillgång till guider, vart hittar jag det?

S: Guider angående Weblink Unified 2.0 hittar du på

http://weblink.se/unified-2.0#guider

https://support.weblink.se/index.php?/weblink/Knowledgebase/Article/View/67/16/weblink-unified-20-manualer

 

* Systemkrav för Weblink Communicator & Weblink Unified (appen)

Andriod från 2.3 (Gingerbread)

iPhone från iOS 8

 

Windows från Windows 7

Apple från MacOS X 10.8

Linux från Ubuntu Linux 11.10 / RedHat 6.5

 

*CISCO-TELEFONER

 

F: Cisco-telefonen fungerar inte efter installation av Weblink Unified 2.0?

 

S: Kontrollera följande fyra punkter:

 

  1. Dra ur nätverkskontakten och strömkabel. Sätt därefter tillbaka kontakterna så att telefonen startar om.

  2. Verifiera att inställningarna för Portar och IP-adresser är rätt enligt Weblinks instruktioner.

    Länk
    https://support.weblink.se/index.php?/weblink/Knowledgebase/Article/View/41/16/portar-och-ip-adresser

  3. Kontrollera att telefonen har fått IP-adress.
    1. Inställningar
    2. Nätverkskonfiguration
    3. IPv4-konfiguration
    4. IP-adressen (finns på rad 2)

  4. Kontrollera inställningarna för TFTP-server
    1. Inställningar
    2. Nätverkskonfiguration
    3. IPv4-konfiguration
    4. TFTP-server 1 (rad 17) skall vara 81.93.151.254
    Redigera genom att trycka (**#) för att komma till redigeringsläge.
    5. TFTP-server 2 (rad 18) behövs egentligen inte. Skall vara samma IP-adress som befintlig växel. Oftast 81.93.151.254, men kontakta Weblink Support om det ändå inte fungerar.
    Redigera genom att trycka (**#) för att komma till redigeringsläge.

 

 

 


Helpdeskmjukvara av Kayako fusion